torsdag 22 april 2010

Linnepåsar

När jag sydde kransen fortsatte jag på samma gång att sy linnepåsar med fototryck. Bilderna är kopierade på " Iron-on transfer paper ". Ytan blir lite plastig i jämförelse med att kopiera bilder på ett färdigt preparerat tyg som man kör genom skrivaren. Det är enklare att använda pappret, för tyget ska ha jämna kanter och klippas till så att det passar i skrivaren.

Tre linnepåsar, fodrade och i olika storlekar.

Dom här blev i vitt linne och bomull, dom är också fodrade.

Bilden blir annorlunda när man stryker fast den på ett linnetyg än på bomull, den ser mera nött och gammal ut på linne, och det är ju så det ska vara nu, nött och gammalt.

Jag har hittat bilderna på nätet som jag kopierat, minns inte mera varifrån, men det finns ju massor av gamla bilder att titta på. Man ska ju tänka på copyright och fråga om man får låna bilder av dom som äger sina bilder, men hur många av oss börjar söka fram ägaren till tex. gamla originalkort, som nån i sin tur har kopierat, photoshoppat osv?...så..vem äger egentligen dessa bilder som jag "stulit" från nätet kan man ju fråga sig...

Dessa bilder däremot, har jag på ett hederligt sätt, köpt i en affär, efter ett tips från en bekant. Dom är 21 x 15 cm och dom ska jag stryka fast på kuddfodral hade jag tänkt.
Helgen närmar sig och jag är ledig! Jag hoppas på vackert väder så jag kan vara ute och göra nåt i trädgården. Jag har inte precis några " gröna fingrar ", men jag brukar försöka göra mitt bästa på våren att se lite proffsig ut och påta i blomrabatten som alla andra. Man kan inte göra så mycket här ännu, för vi har några snödrivor kvar på gården, så kanske jag skulle ta och sy nåt istället...

17 kommentarer:

Anna sa...

Adoro queste immagini vintage, amo l' utilizzo che ne hai fatto...meraviglioso!!!
Felice giovedì, Anna.

Livet på Vestergård sa...

Ja gammalt och nött är charmigt :)
Fina påsar du gjort. Undrar när mitt pysselintresse ska vakna igen, det har legat och vilat lite nu.Ha en fin dag!

brito sa...

Nydelige lin poser med vakre bilder!
brito

hemma hos lilla mej sa...

Vilka söta påsar du gör .Hur söta som helst.Tar du emot beställning ?Önskar dej en fin dag kramaar Rita ♥

coccinelle sa...

sono stupende !!
Davvero complimenti.
Baci
Coccinelle

Lyckoslanten sa...

Vilka underbara påsar! Tror att kransen din är på Sinooperi dit jag var i går. Fin! Ja det är knepigt det där med copyright. Äldre än sjuttio år gammalt borde vara lovligt... ;o) Jag önskar att jag hade grönare fingrar än vad jag har. Det har alltid varit så att min mest intensiva period på jobbet infaller när man borde stå upp och ner i en rabatt, så det synkroniserar illa.
Njut av våren... när den kommer på riktigt! ♥

Janne i Fagerlia sa...

Nydelige poser både i lin og bolmull. Det var egentlig fint å stryke motivet direkte på linstoffet.

Creative Momone sa...

Vilka fina påsar du lagat, de är säkert användbara till mycket. Du har så mycket fint i din blogg, jag som är nybörjare här blir riktigt "avis" på er alla som är så duktiga.
Marianne

Lycka är ~ Onnea on sa...

Jättehärligt du sytt!!
Mina stryk på bilder ligger fortfarande och väntar på inspiration..hih.. En har jag strukit på tyg men vet inte vad jag ska göra av det ;)
~Marita~

Hantverkarglädje sa...

Ja du, här har vi haft nästan samma idé men jag har sytt enkla påsar och med foto från min mormor. Jag blev inte helt nöjd med resultatet, vet ej om jag hade för hett strykjärn för ytan blev för hård tyckte jag.

Monica sa...

Jättefina påsar du sytt! Har flera gånger funderat på att prova på att överföra bilder till tyg. Var kan man köpa detdär limpappret du använt?

Erica sa...

Så ljuvligt söta påsar! Och vilka duktiga elever du har, vilka fina saker ni sytt på kursen.

Ha det bra!

Kram, Erica

Elzie sa...

Vad mycket fint du sytt. Och allt som var i förra inlägget. Hur hinner du bara? Helt underbara saker.

Hoppas du har en bra måndag.
Kram Elzie

Lotta i S-vall sa...

Åh vilka söta påsar :)
Ja det är ju lite kruxigt med alla dessa bilder ;)
Men du har hittat jätte söta bilder iaf.

Ha en fin vecka :)
Kram

ceanothe sa...

Very beautiful creation, I congratulate you!

Lappeklipp sa...

Så fina och nostalgiska dina bilder blev!

N&N distansförhållande mellan 2 länder. sa...

Var kan jag hitta sådana bilder ? skulle så gärna vill skriva ut några som en tavla till min mamma :) ?