måndag 9 augusti 2010

Lavendel

Jag har en lite tuva Lavendel i blomrabatten, den växer sakta men säkert, har klarat flera vintrar utan att vara övertäckt. Det är en liten envis Lavendel som jag har, det är ju tur det, för jag tar hand om mina blommor alldeles för dåligt!




Varje år har jag tänkt klippa av Lavendeln, torka den, sy små doftpåsar att ha över vintern men kommit ihåg det först när den vissnat ner. I år har jag klippt av en liten bukett men det är nästan för sent, blommorna har redan börjat vissna lite. Nu får buketten hänga på tork bland mina gamla minnen, doftpåsar ska jag inte glömma att skriva upp på min "vill göra lista"...

11 kommentarer:

Maria sa...

Så härligt med hemodlad lavendel!hoppas att det funkar med torkningen. Det är så mysigt med några små diftpåsar här och där.
Maria

Janne i Fagerlia sa...

Som jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg har selv lavendel som jeg har planlagt å tørke og sy stoffposer til. Men jeg har selvfølgelig ennå ikke kommet i gang....

Livet på Vestergård sa...

Samma här jag har en liten tuva lavendel, men jag har inte nänts klippa av en bukett heller.
Jättefint blev det i alla fall med buketten som hänger från hyllan :)
Kram Kicki

Gugis Pärlor sa...

Söt liten bukett att bevara bland bästa minnena!

Kram Gugi

Nettan sa...

Tack för titten in på min blogg:)..Roligt att du gillade min butik och mina Tildor...men du gör också mycket fina Tildor måste jag säga..:) Kram Nettan

Hantverkarglädje sa...

Lyckliga du som fått Lavendeln att övervintra, jag har prövat flera omgångar, även övertäckt men det har inte lyckats.
Det där med "vill göra lista" var en god idé, en sån får jag nog ta i bruk för när jag kommer på något borde det göras med detsamma för när tiden passar så har jag redan glömt det.

Lyckoslanten sa...

Fina bilder! Jag har varit i lavendels rike tror jag. Jag har haft tre stora lavendelkrukor i sommar, men tror knappt att någon lever mera...
Hoppas du får en skön helg! ♥

promenader på landet sa...

Hej och vilken fin blogg du har! så vackert med Lavendel och god doft! Kram från Maria

GraDaireaux sa...

He mirado todo tu blog, hasta agosto de 2007, bello, hermoso, amo tus tildas, besos argentinos

Lotta i S-vall sa...

Vilka vackra bilder :)
Lavendel är ljuvligt, ska prova o ha en kruka på balkongen nästa år .

Ha de bäst

annika sa...

Lavendel har en mysig doft. Jag gör på samma sätt som du....glömmer.
Kram
annika