söndag 22 augusti 2010

På liv och död

I går när vi var på väg ut till sommarstugan såg vi på långt håll att en svan flaxade hela tiden med vingarna men kom sig inte iväg att flyga. Vi trodde att den hade fastnat i något nät, men den var mitt i farleden, och där lägger ju ingen ut nät. När vi kom närmare såg vi att det var två svanar som slogs något förskräckligt! Honan med tre ungar simmade en bit bort.

Dom reagerade inte fast vi kom med båten bara några meter ifrån.

Det här var inget vanligt slagsmål, som när dom försvarar sina revir och jagar bort inkräktare, utan dom försökte få den andra under vattnet och bet varandra i vingarna och halsen!

Det var svårt att få bilder när båten gungade ganska mycket. Det syns inte på bilderna men det var " gropig sjö". Här försöker en av dom ge sig iväg...

Dom var helt utmattade båda två, ingen orkade flyga, men den starkare försökte igen trycka den andra under vattnet, bet fast sig i halsen och försökte få huvudet under vattnet och dränka sin rival. Det här var på liv och död! Otäckt att se, men vi kunde inget göra, dom var för nära land då och vi kunde inte följa efter med båten in på grunt och stenigt vatten. Hur det gick vet vi inte, men idag var paret med ungarna på samma plats som slagsmålet ägde rum, den tredje svanen såg vi inte till. Hoppas han klarade sig. Naturen är vacker, men den kan vara väldigt grym ibland!!

11 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Ja visst är naturen grym, jag har varit med om ett liknande fall och det var riktigt otäckt! Dom kan vara väldigt agressiva de vackra Svanarna mot varandra och oss kom dom på en gång så det blev bråttom undan.
Ha det bra!

Miss Dior sa...

Sinulle on yllätys blogissani :)

Lycka är ~ Onnea on sa...

Låter hemskt men de har just sånt sätt att de tar livet av den andra. Hoppas de blev skrämda och slutade slåss.
Jo, jag ska ta och kontakta rådgivningen om det inte blir bättre här.
~Marita~

Livet på Vestergård sa...

Svanar kan ju faktiskt bli riktigt agressiva mot människor också. Men jag förstår att ni skulle ha velat avbryta slagsmålet. Hoppas alla inblandade klarade sig med livet i behåll!
Kram Kicki

Creative Momone sa...

Vi var med om en liknande upplevelse när vi besökte min bror medan han bodde i Stockholm. En svanmamma försökte dränka sin unge, en unge som såg ut att vara mycket mindre än dom andra. Naturens gång, fyyy. Detta skedde utanför ett cafe på Ekerö, massor av folk bevittnade händelsen. Min bror skulle ha ingripit, men svanar lär inte va att leka med, deras starka halsar lär kunna få en människa under vatten. Hoppas det gick bra för båda parteran i går.
Marianne

linéa sa...

En otäck sak att se, men dina bilder är väldigt bra. Jag blir väldigt gripen av dem, och facinerad - naturens lag.
:-)

Lyckoslanten sa...

Jag har nog haft en alldeles för romantisk bild av de vackra, vita fåglarna. Jag trodde också tidigare att vita gäss var fredliga, men tvi fick jag!
Hoppas du får en fin vecka! ♥

Gugis Pärlor sa...

Svanar är ju megastora fåglar så när de ryker ihop kan man nog tro att det går hett till... Man vill ju gärna se svanar som nåt slags sagoväsen som lugnt flyter fram på vattnet. Hoppas i alla fall att det gick bra även för den tredje inblandade.

Kram Gugi

Nette Cecilia sa...

Jag såg också svanslagsmål i början av sommaren ,o vilket ljud när dom flaxar med sina vingar,Fina bilder du fått av dom,Kram Nette

Hantverkarglädje sa...

Oj, sånt är lite otäckt men det är väl naturens avigsida.

Anonym sa...

Fina bilder!

Kram/Jill