tisdag 29 mars 2011

Sommartid

Natten till söndag vred vi fram klockan en timme och fick sommartid. Jag har aldrig riktigt förstått betydelsen av sommartiden, vi har ju ljust nästan hela dygnet runt mitt i sommaren, men jag ska väl inte börja gå in på något som jag inte vet så mycket om. Nu har vi sommartid oberoende vad jag tycker och tänker!

På söndagen tog vi bilen och for ut till sommarstugan. Det gick
riktigt bra, lite snö på isen men en hel del drivor som är svåra att se när det är vitt överallt. Tyvärr hade vi en helmulen dag, så solen hade svårt att ta sig igenom molnen.

På den lilla ön, där havtornsbuskarna nu spretar med sina vindpinade kvistar, har svanarna häckat många år i rad, ska bli roligt att se om dom kommer t
illbaka i år också.

Här ute är det långt till vår, för att inte tala om sommar, men om bara ungefär 1 1/2 månad framåt, när isen förhoppningsvis är borta, då är det fullt med liv på
alla möjliga fåglar här.

Vi körde 5 km på ca 70-90 cm:s tjock is. Om jag är rädd?, nej, för den som kör bilen ( och båten ) till sommarstugan vet precis vad han håller på med! Jag längtar tills man får springa ut från bastun och ta sig ett dopp i havet, sitta på terrassen och dricka nåt kallt efteråt en ljus, ljummen kväll i den härliga sommartiden!

3 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Vi har nog samma längtan alla nu ,man lär nog inte behöva vara rädd på våra isar ännu,kramis Nette

I det blå huset sa...

Vad härligt det ser ut. Fast nog skulle jag vara lite rädd att åka så på isen.

Elzie sa...

Kan tänka mig att du tycker bättre om att åka den där turen med båt i alla fall, haha.
Har heller aldrig förstått det där med sommartid. Är det så vi ska få mer dagsljus så låt det då vara sommartid hela tiden!!
Hoppas du får en skön helg.
Kram Elzie