onsdag 6 juni 2012

Et Roseteppe del 3

Jag har inte sytt på mitt "rostäcke" på länge, det ligger på bordet, det ligger på strykbrädan eller så ligger det på golvet.


Fast jag inte gör nåt åt det så går det ju bra att ta kort på det i alla fall. Jag har alla block ihop sydda...


...alla små rutor av dom fina ljusa blomtygerna är på plats...


...nu står jag och beundrar resten av allt arbete som återstår innan täcket är klart! Det ska vara en "lukkekant", ram runt hela täcket, baksidestyg, vadd och ytters en smal kant som avslutning, först får jag börja sy fast "rosorna" = jo-jon som jag har i olika färger och storlekar.


Jo-jo-rosorna har jag bara placerat ut nu på blocken för att se hur det börjar se ut sen när allt är klart, innan dess kommer jag att...


...nåla fast massor med säkerhetsnålar, tråckla fast topp-vadd-baksidestyg både upp och ner, fram och tillbaka och hit och dit. Sen börjar jag quilta...sy runt varje block, sprätta upp sömmar, sy igen, sprätta, sy, säga en hel del fula ord och börja om på nytt innan täcket är klart...allt detta arbete står jag och beundrar nu! Jag tror täcket kommer att bli helt underbart!


Ser ni...ser ni vem som sitter på mitt rostäcke!! Vad var det jag sa, den katten gör precis som han vill...men det är första och absolut sista gången han kommer att få sitta på mitt rostäcke med sin lurviga bak!!...nån måtta få det ju vara på vad en katt får göra, även om han heter Nasse...fast jag vet ju inte var han ligger när han är ensam hemma på dagarna...
Har ni lika kallt sommarväder hos er som jag har det här?! nån sa att sommarvärmen kommer i nästa vecka men det har jag hört hela våren och försommaren och ännu har inte den veckan kommit hit! Ni ska ändå ha det bra var ni än är!

18 kommentarer:

Unknown sa...

Hallo, super Plaid. LG. Ilona

Marlene sa...

Vilket vacker täcke,det krävs tålamod förstår jag.Här i Skara är det kyligt inget sommarväder precis,blåsigt och halvmulet och ung 10grader varmt.

Hälsar Marlene!!

Dovilė sa...

gorgeous work! amazing colors:)

Nette Cecilia sa...

Det brukar komma värme då jag har semester o det är nästa vecka ,kanske var det jag som sa det .Så vacker den blir din rosteppa ,kram Nette

Tilkkureppu sa...

Mikä ihana peitto tulee!

Louise sa...

Men det kommer att bli MEGAVACKERT!!

Gugis Pärlor sa...

Vilket praktexemplar! Det kommer att bli hur fint som helst och Nasse måste lära sig hålla tassarna i styr ;O)

Kram Gugi

Vardag och flärd sa...

Helt underbart täcke, du är fantastiskt duktig och allt du gör är så välgjort!
Kram på dig! Eva

eva sa...

Det täcket kommer att bli underbart vackert! Men du har en del jobb kvar på det ännu. Här i Dalarna har jag varit och fira Nationaldagen med handskar på och paraplyet uppspänt. Handskarna satt inte i vägen, kan jag lova. Längtar verkligen efter sommarvärme nu!
Kram

Hantverkarglädje sa...

Nej det där täcket kommer att bli för vackert så jag tror att du inte alls "näns" använda det sen. Nej jag skojar bara men det är jäkligt vackert. De där blommorna är riktigt pricken över iet enligt min smak.

annika sa...

Roseteppet är så ljuvligt vackert! Älskar den stilen. Förstår att katten får sitta och ligga på ett annat mer lämpligt täcke :).
Vilket tålamod du har med dina syalster!

Här har det varit kortärmatväder i dag på eftermiddagen. Hoppas att det kommer till er också.

Kram

Esperanza✿⊱ sa...

Amazing work!!!!!

Alenka***** sa...

Прекрасная работа! Чудесно!

Peziperli sa...

Schöne Arbeit! Tolles Design! Und diese Rosen, welche von der Gießkanne gegossen werden! Einfach genial!

LG Petra

Anonym sa...

Ihana,kaunis,kesäinen peitto...:D Kastelukannu,ruusuaita,olet niin taitava...

Toivotan päiviisi aurinkoa ja lämpöä.

T:Pirjo

Lilla Pysselvrån sa...

Sitter här stum av beundran.. jag tror som du, det blir UNDERBART!

Tack för titten inne hos mig!

Kram, Erica

Anki sa...

Vilket underbart täcke. Vill också sy en! Var har du köpt tyg o mönster

Como vejo a vida sa...

ACHEI TUDO LINDO E MARAVILHOSO, UM GRANDE ABRAÇO.