onsdag 12 september 2012

Garn

För nån dag sen var jag till en affär där dom har massor av garn. Det finns ju garn att köpa på betydligt närmare håll, men det är alltid roligt att fara till nåt annat ställe och se nåt nytt. 


Det är många år sen jag har stickat en tröja eller kofta, jag sitter hellre framför symaskin. Nu var det så att jag såg en bild på en kofta och visste bara att den måste jag ha! 


Det blev en hel del sökande efter mönstret men till sist fick jag tag på det och det är jag jätteglad över! Nu var det bara att köpa garn!


Det ska virkas 184 !!!! st. små rutor i 7 olika färger, 4 x 4 cm, till övredelen och kant i ärmarna, sen är det bara att sticka resten av koftan i en färg! Alltså...varför ska jag alltid göra det svårt för mig, det kommer att ta hur länge som helst innan jag har koftan stickad, men jag tror den blir fin när den är klar. Jag har köpt Drops Alpaca och rutorna blir i mina färger, höstfärger och resten i beige.


Vi besökte på samma gång Kristinestad på väg hem och där köpte jag den här lite ovanliga ljuslyktan/landternan, kunde inte motstå den. Man kan aldrig få för många lyktor...


...och aldrig för många ljus, speciellt ett sånt här vackert ljushjärta, det kunde jag ju inte heller motstå. Nu är det bara att fortsätta virka mina små rutor om jag ska få koftan färdig nån gång.


Nasse börjar känna på sig att det är höst, han vill gärna ligga inne på dagarna nu och han vet alltid var den bästa platsen är och ni ser ju här vilka färger Nasse och jag tycker bäst om när det gäller tyger och garn. Han blev hela 9 år gammal i förra veckan. 
Ni ska ha det så bra!
P.S. TACK för alla trevliga kommentarer i mitt förra inlägg!

18 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Nu ska jag berätta alla kommentarer som du inte fått ,nej då får ju ingen annan plats .ser att det är dina färger på garnet ,lyktan och hjärtat också fina .Den nya Tilda boken kom idag så nu har jag nya planer igen ,kram Nette

Lyckoslanten sa...

Trodde fört att du som jag hade varit och handlat bomullsgarn på Hemtex, men nu ser jag att det är riktiga grejer på gång. Det blir intressant att se resultatet sen! Sköna stunder bland dina garnnystan! ♥

Hantverkarglädje sa...

Ja det må jag säga, ha tålamodet nära till hands. Orkar du kan du göra en likadan till mig för du har ju t.o.m. de rätta färgerna och vacker lär den nog allt bli. Jag skulle inte ha tålamod med så små rutor. Lycka till.

annika sa...

Så nu stundar sköna virkstunder i soffan. Visst är det mysigt att boa in sig i ett hörn med ett handarbete. Så du gillar höstfärgerna ser jag. Intressant ska det bli att få se den färdig sen....eller då du kommit en bit på väg. Jag tycker också att det tar så lång tid att sticka/virka så det har inte blivit så mycket av det på senare år.
Ljushjärtat är underbart precis som lyktan.

Kram
annika

Lilla Pysselvrån sa...

Åh vad spännande, det ser väldigt lovande ut. Ska bli roligt att se resultatet som jag hoppas att du delar med dig av sedan. Jag är nästan klar med en barn/bebisfilt, just nu håller jag på med det tråkiga jobbet att fästa miljarder trådar, sen det mer roliga med att virka kanten runt.
Kram Erica

Tilkkureppu sa...

Ihanan värisiä lankoja ja odotan mielenkiinnolla mitä kaunista niistä teet!

skapa och inreda sa...

Härliga färger du har valt.
Det låter som ett spännande projekt du har framför dig.
Höst, garn, mysiga lyktor och så en liten katt :) kan inte bli bättre.
Annika

Creative Momone sa...

Vilka härliga färger på garnen, mina favoritfärger! Hoppas projektet framskrider som du önskar, allt ska ju inte gå fort, "hiljaa hyvää tulee" som man säger på finska. ;)
Nanne

Paula sa...

Kauniita syksyn värejä, mitä mahdatkaan niistä tehdä. Suloinen karvapallo tuo Nasse-herra, sopii hyvin sävyihin.

Tatkis sa...

Such charming autumn yarns! Good luck with your cardigan!
And Nasse is soooo sweet :)

Hugs,
Tatyana

Janne i Fagerlia sa...

Lykke til med det nye prosjektet. Med slike vakre farger blir dette helt sikkert en "lekker sak".

trädgårdsdrömmar sa...

Ska bli spännande att se den tröjan när den blir klar.MVH

Pilar sa...

Jag ser fram emot att se den färdiga sötare, färger ull och även jag gillar din kattunge inbäddat i pläd som är vacker. Kram Pilar

Radka sa...

You have chosen such beautiful shades of wool, I can't wait to see the design!
I can see that your cat is sleeping on "Tail Feathers" quilt.
I also made that one :-)

Sari sa...

Hejsan!
Vilka härliga färger det blir på koftan! Lycka till! Kul att få se resultatet så småningom! Jag önskar att jag kunde sticka... Men det är kanske inte för sent att lära sig..!
Ha det bra!
Kram Sari

nattugglan sa...

Det blir säkert en jättefin tröja!! Såg nå liknande på Indiska igår.. med mormorsrutor o sen stickade ärmar o halva bak/fram.. den va så fin..Du hade valt fina höstfärger.. såna som jag oxå tycker om!tackar för tipset om affären..!

Livet på Vestergård sa...

Så fina färger! Den koftan blir säkert jättefin.
Kram Kicki

Lisbet sa...

Det ska bli intressant att få följa med ditt tröjprojekt. Jag tror inte jag sett ngn sådan tröja som du beskriver. Hoppas jag inte dras med :) och börjar jag också. Har alltför många andra projekt som väntar, allt som handlar om handarbeten är ju så kul!
Söt misse.
Ha en fin helg.
kram