söndag 14 april 2013

Söta Öde

I går besökte jag i grann byn två unga kvinnor som "lever sin dröm". När jag öppnade dörren till Malins Cafe´kände jag genast att det här är något helt annat än kaféer och konditorier inne i stan. Utbudet på bröd, kakor, cupcakes och muffins var speciellt, inte ett wienerbröd fanns i hyllan, tack och lov! Jag for dit för att de hade gett ut en receptbok, "Söta Öde", som jag var lite nyfiken på.


Boken i sig är också speciell, man får läsa om dem själva, hur dom började med sina yrken och hur dom startade upp sina företag, kafe´och sy-service. Den ena av tvillingsystrarna, nu vet jag inte mera vilken av dem, har tagit fotografierna som är i boken. Det finns också recept på soppor och vad som är annorlunda med den här boken är att där finns små tips och kloka ord som dyker upp lite här och där. Väldigt trevlig bok!


Ni ser vilken limpa som jag köpte, mandel och aprikoser, den var så god så "Herr Käranån" sa att den här kan man äta utan att ha varken smör eller pålägg på och det gjorde vi också! Ser ni chokladkakan med hallon, (den hade ett annat namn men det minns jag inte) oj,oj,oj så god den var!


Man ser att allt är bakat med själ och hjärta!!


Det här ÄR "Mathantverk",inget annat, och jag är väldigt imponerad av vad dessa två systrar har åstadkommit!


Chokladkakan var så god så jag ville spara en bit till senare! Före jag gick ut på en promenad varnade jag "Herr Käranån", "Gud nåde dig om min kakbit är borta när jag kommer tillbaka, jag har tagit mått på den så jag ser om du har tagit bara en millimeter av den!" Jag hade ju inte tagit mått på biten, men visst såg den lite mindre ut när jag kom tillbaka...borde nog ha mätt den i alla fall!


Nu är jag stolt ägare av en signerad "Söta Öde", jag rekommenderar varmt alla som åker förbi Malins Café i Malax, stanna upp en stund, drick en kopp kaffe med nåt gott och sött till eller ät en god soppa, ni ångrar er inte! Det gjorde däremot jag när jag gick ut, jag ångrade mig att jag inte varit dit tidigare!


Jag fick med mig ett hallonhjärta hem och nu vill jag av hela mitt hjärta önska dessa två unga kvinnor att dom får fortsättningsvis "leva sin dröm"!

10 kommentarer:

LoNiPe sa...

Underbart med människor som vågar satsa på sina drömmar. Har någon gång läst "Om du tvekar inför nästa steg kan du bli stående på ett ben resten av livet". Jag skulle också vilja våga men står än så länge med båda fötterna på samma ställe. Härligt med ditt beröm till dessa två. Ha en fortsatt skön söndag. Kram Lotta

Annelis hantverk sa...

Men åh så frestande godsaker du visar idag. Jag förstår nog att din tårtbit blev litet mindre när du vände ryggen till :) Säkert blir det besök av oss på deras café och boken var ju så fin. Roligt med unga kreativa tjejer!
Ha en fin dag!

Linnéa sa...

Hej,
Fick mej ett gott skratt när du varna din karl för att röra kakbiten. Det var väldigt förebyggande:) hur skulle han annars veta.
Dessa unga flickor är beundransvärda. Synd bara att det är så långt bort.

Lyckoslanten sa...

Så trevligt! Jag har inte varit där sedan i somras när jag köpte med mig soppa. Nu måste jag snart åka dit igen och köpa med mig boken! ♥

annika sa...

Det ser ut som en lyckad dröm som de har genomfört. Hoppas att ,man kan hitta boken här också. Man kanske ska kolla på Adlibris. Det är så roligt att baka sån´t som är gott. Förstår att mannen din hade svårt att låta bli :).

Kram
annika

Nette Cecilia sa...

Smaskigt ser det ut ,kram Nette

Vardag och flärd sa...

Katten också, att jag ska ha så lång väg dit! Har de någon hemsida? Kollade på Adlibris men där fanns inte boken.
Ha det fint!
Kram Eva

Marlene sa...

Synd det är så långt ifrån mig,men ser man kan köpa boken på Twinwestbooks.fi,så jag måste bara göra det.
Kram Marlene

nattugglan sa...

Jag va där i somrast då syrran o jag cyklade "malax runt"..nu ska jag dit igen o köpa boken!..ha de bra!

Jill sa...

Gudse, du har ju hamnat i min dröm, helt klart. Dit måste jag gå när jag kommer på den sidan potten.
Ha det bra.