torsdag 15 januari 2015

Vintage Valentine

För fem år sen fick jag ett mönster av en vän på min födelsedag. Vi har aldrig sett varandra, aldrig pratat i telefon med varandra, bara blivit vänner via våra bloggar och e-mail. Vi hade livlig kontakt en tid, bytte mönster med varandra, hon skickade tyger från Sverige åt mig osv. osv., vi kom att bli väldigt goda vänner och helt plötsligt så försvann hon från sin blogg, jag fick inte kontakt med henne mera och nu vet jag inte vad som egentligen har hänt henne. Det känns sorgligt att det har blivit så, jag saknar henne!

Mönstret som jag fick är i original! det är "Vintage Valentine" av Verna Mosquera. Först nu känns det rätt att börja sy den här romantiska quilten och jag syr den för min väns skull. Det här är mittblocket med stor blomvas, blommor, hjärtan och fåglar.

Jag hade planerat tidigare att sy den i höstfärger, men så vet jag att min vän tyckte om rosa, grönt och vitt så det blev i de färgerna.

Det är 12 block runt mittpartiet. Jag har ritat av och klippt ut 739 st mönsterbitar, strukit fast dem på blocken och nu har jag nästan sytt fast alla i mittblocket, bara 630 st kvar...

På detta block ska det broderas Vintage Valentine, mitt namn och årtal. Man brukar ju oftast signera sina quiltar på baksidan, men här ser man genast vad det är och vem som har sytt det.

Jag får ju inte quilten klar till "Valentine" i år, men kanske nästa år är den klar.
Jag har försökt söka efter min vän, som bor i Sverige, utan resultat. Hon var en sån person, att hade hon velat avbryta vår kontakt hade hon sagt till, jag är bara orolig att det hänt henne nåt. Jag är ändå väldigt glad att jag fick möjligheten att vara hennes vän en tid och hon kommer alltid att finnas hos mig som en kär vän, speciellt genom "Vintage Valentine"-quilten.

Jag vill önska er en riktigt skön helg!

10 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Det är tråkigt när vänner försvinner och man inte vet varför. Hoppas hon ser inlägget och kontaktar dig. Quilten kommer i alla fall att bli väldigt fin och trevligt med ditt monogram synligt.
Ha det fint!
Kram Eva

Janne i Fagerlia sa...

Synd at du mistet din gode bloggvenn. Kanskje hun dukker opp her inne en dag - man vet jo aldri.
Uansett blir quilten vakker ......

Nette Cecilia sa...

Vilken vacker quilt du håller på med ,visst är det otrevlig när en vän försvinner då man inte vet vad som hänt ,kram Nette

Anonym sa...

Vad tråkigt med din vän. Förhoppningsvis läser hon här och kontaktar dig. Du gör så fina saker! Inspirerande som vanligt!!
Mvh Erica/fd Scrapkatten/lilla pysselvrån

Mia B sa...

Vilket underbart täcke du har påbörjat. Hoppas att din vän läser dina rader och hör av sig. Det är så jobbigt att inte veta vad som har hänt.
Jag önskar dig en skön helg.
Kram Mia

Dovilė sa...

beautiful:)

Pumlans flitiga fingrar sa...

Det var en lite sorglig historia! Hoppas du finner henne igen! Varför inte söka på Facebook?

Linda sa...

Beautiful. :)

Villrose sa...

Trist med vennen din som forsvant-
Vakkert mønster og farger!

Radka sa...

This is going to be a beautiful quilt, not only because it is a lovely design, but also because it has a story.
Unfortunately, such is a nature of on-line friendships, they can end so abruptly. There can be many reasons for it. I hope you will hear from your friend again :-)
xx